مجلس با فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها موافقت کرد اما...
نوشته شده توسط : مارال

وي با بيان اينكه ادامه حضور احمدي‌نژاد در مجلس پس از سخنراني، به نظر خود وي بستگي دارد، توضيح داد: «پس از صحبت‌هاي احمدي‌نژاد، تعدادي نماينده از هر كميسيون تخصصي مجلس صحبت خواهند كرد. ما در مجلس بحث را ادامه خواهيم داد و از آقاي احمدي‌نژاد نيز خواسته شده بماند.» سبحاني‌نيا يادآورشد: «محمدرضا باهنر نايب‌رييس مجلس، احمد توكلي نماينده تهران و عضو كميسيون برنامه و بودجه، غلامرضا مصباحي‌مقدم رييس كميسيون برنامه و بودجه، حميدرضا فولادگر رييس كميسيون نظارت و پيگيري اصل 44، عباس رجايي رييس كميسيون كشاورزي، مسعود پزشكيان نماينده تبريز و مهدي دواتگري، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي جزو ليست سخنرانان جلسه هستند. تعدادي نماينده نيز پيش از سخنراني احمدي‌نژاد به قيد قرعه انتخاب مي‌شوند و پس از صحبت‌هاي رييس‌جمهور ايراد نطق خواهند داشت.»

اما در سوي ديگر ماجرا، دولتي‌هايي هستند كه براي شنيدن سخنان احمدي‌نژاد از تريبون مجلس لحظه شماري مي‌كنند. آنها منتظرند تا امروز احمدي‌نژادي كه براي پاسخ دادن به سوال نمايندگان به مجلس نرفت و حالا خودش را به مجلس دعوت كرده، پشت تريبون خانه ملت بايستد و از تصميمات بزرگي سخن بگويد كه قرار است به مدد آنها كشور را از مشكلات عبور دهد. او هفته گذشته و در حاشيه مراسم آيت‌الله تهراني در اين باره گفته است: «ما براي تضمين پيشرفت كشور، حل مشكلات آن و خدمت به مردم نيازمند چندين تصميم‌گيري بزرگ هستيم تا از اين مراحل و مشكلات عبور و روند رشد در كشور را نهادينه كنيم. در دولت طرح‌هايي را در اين زمينه آماده كرده‌ايم و تصميم داريم در روز چهارشنبه هفته آينده در صحن علني مجلس اين طرح‌ها را با ملت و نمايندگان در ميان بگذاريم.»

آن‌گونه كه از اظهارات نمايندگان بر مي‌آيد، تصميم بزرگ احمدي‌نژاد كه قرار است در صحن بهارستان از آن پرده‌برداري شود، همان اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌هاست؛ پروژه‌يي كه تاكنون احمدي‌نژاد و حاميانش براي توجيه آن نزد افكار عمومي، بيشتر از افزايش يارانه‌هاي نقدي در اين فاز سخن گفته‌اند و بهارستان‌نشينان هم نسبت به عواقب اين اقدام از قبيل افزايش شديد قيمت حامل‌هاي انرژي، نان و... هشدار داده‌اند و در نهايت هم اجراي فاز دوم هدفمندسازي را ممنوع كرده‌اند.

با اين حساب، هدف از برگزاري جلسه امروز و حضور احمدي‌نژاد در مجلس چيست؟ آيا او تنها مي‌خواهد سخنان پيشين را تكرار كند و برود؟ و البته پس از رفتن او و يارانش هم، مجلسي‌ها دوباره از خطرات فاز دوم هدفمندسازي سخن بگويند و انتقادات خود از مديريت اقتصادي دولت را بيان كنند؟

اما روي ديگر سكه حضور احمدي‌نژاد در مجلس، مي‌تواند دغدغه‌يي باشد كه باعث شده، حاميان ديروز او هم به جمع منتقدانش بپيوندند و براي نخستين بار، ياران علي لاريجاني در كنار ياران حداد بنشينند و چاره‌يي براي پيشگيري از مخاطرات احتمالي حضور احمدي‌نژاد در مجلس بينديشند. اين‌گونه بود كه سرانجام روز گذشته، در حالي كه بيش از هفت ماه از تشكيل مجلس يكدست اصولگرايان مي‌گذرد، دو فراكسيون اصولگرا اما متضاد مجلس، در كنار يكديگر نشستند تا با وجود همه اختلاف نظرهاي خود در موارد مختلف، به يمن حضور رقيب مشترك، از در دوستي درآيند و چاره‌يي براي «تصميمات بزرگ احمدي‌نژاد» بينديشند؛ جلسه‌يي كه در پايان آن اخبار منتشر شده نشان مي‌داد، نمايندگان اصولگراي مجلس، تصميم گرفته‌اند، از در مخالفت با احمدي‌نژاد درنيايند. درباره نتيجه اين جلسه، عبدالوحيد فياضي نماينده نور و محمودآباد، به ايسنا گفته است: «مهم‌ترين نتيجه جلسه اين بود كه قانون هدفمندي با دو شرط اجرا شود، اول اينكه اجراي فاز دوم باعث تقويت توليد شود و ديگري اينكه اين مرحله با شيب ملايم و منطقي پيش‌بيني شده اجرا شود.» به اين ترتيب حاصل نخستين همنشيني حدادعادل و لاريجاني و هم‌انديشي ياران بهارستان‌نشينان اين دو، كوتاه آمدن در مقابل تصميم بزرگ احمدي‌نژاد، يك روز پيش از حضور رييس دولت در خانه ملت بود.




:: موضوعات مرتبط: داخلی , ,
:: برچسب‌ها: هدفمندی یارانه"مجلس" ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: